Friday, November 14, 2008

ringkasan novel 'ketika cinta bertasbih'


sebuah karya yang pantas untuk di baca bagi anak2 remaja and dewasa..

"Novel Ketika Cinta Bertasbih ini seolah menjadi setitik cahaya di tengah rasa pesimisme anak muda negeri ini untuk teguh memegang prinsip-prinsip Islami dalam kehidupan mereka. Dengan bahasa yang lembut dan memikat, penulis mengajak kita semua untuk banyak merenung, dan kembali melihat betapa indahnya hidup di bawah naungan Al-Qur'an."

Buku ini bukan sekadar novel biasa, tetapi perpaduan antara ilmu agama dengan cerita fiksyen. Karakter tokoh utama sangat kuat. Di episode 1 berisi tentang pengembaraan sang Khairul Azzam dalam menuntut ilmu di Al-Azhar Kairo, dan perjuangannya selama 9 tahun untuk menyelesaikan masa studi S1nya di Al-Azhar sembari mencari wang untuk biaya sekolah adik-adiknya di tanah air dengan berjualan bakso dan tempe kepada para mahasiswa maupun Orang Indonesia yang ada di Kairo.manakala episode 2 berisi tentang pencarian cinta Khairul Azzam di tanah kelahirannya (Pulau Jawa). Untuk Episode 2 akan membuat anda berlinang air mata saat Azzam kehilangan orang yang sangat dicintainya dan juga tentang kenangan Husna (Adik Azzam) sewaktu Ayah mereka dipanggil oleh Sang Khalik. Mungkin ini adalah salah satu kelebihan yang ada dalam buku Ketika Cinta Bertasbih ini.

Setelah membaca buku episode 1 dan 2, aku sedar bahawa masih banyak hal mengenai Islam yang belum aku tahu,dan syukur setelah membaca novel ini aura ayat ayat cinta seperti kembali, sedikit demi sedikit pengetahuan tentang Islam bertambah. dgn tema novel pembangun jiwa..kita sedar novel ini bukan sembarang novel..kita di sedarkan tentang betapa indahnya hidup jika dilandaskan dengan Al-Quran dan Sunnah Rasul

sekian..

10 comments:

Rina サブリナ said...

cam best sak crita ni tp aku paling lemah baca crita panjang2 gini...hehehhee

Anonymous said...

aku pun malas mo baca.. nanti boleh ka anne ko cerita sama aku pasal novel ni dari awal hingga akhir..

Adry said...

Uikss.. cam best lak... pinjam ba.. hehehe

Rina サブリナ said...

napa aku malas mo baca :
1st : terlalu panjang
2nd : novel ni dlm bentuk pdf jd kena duduk depan pc lama2
3rd : dlm bahasa indon jd byk aku dak paham
4rd : aku malas baca novel
5th :critanya cam gantung sak..cam ada bilang part 2 nya

Anonymous said...

hahahah...ya panjang abis ni cieta nya..ada buku 1 n buku 2 sda tu lum abis laik..ada laik sambungan nya..

sabar la mas budi..nt ada juak muve nya ni..

Anonymous said...

Sebuah buku yang bagus .. filmnya akan segera beredar di jakarta ...

Anonymous said...

"sebuah karya yang panas untuk di baca bagi anak2 remaja and dewasa.."

bacaan berat nie..cerita begini yang aku sukak ini anne...send sama aku semua ceritanya..jgn kasi tinggal walau satu episode pun yah...

Anonymous said...

Terima kasih atas informasi yang besar! Saya tidak akan menemukan ini dinyatakan!

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

Anonymous said...

apa nama blog c eyda ya?
ble g tau ka?
dia mc geng tawau bloggers ka